Berita Am

“Minta maaf banyak-banyak, saya mohon ampun”

Perjalanan merentas sempadan negeri untuk tujuan berhari raya tidak dibenarkan susulan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat atau PKPB akan bersambung sehingga 9 Jun depan.

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, ekoran PKPB dikuat kuasa selama empat minggu lagi bermula 13 Mei, ia bermakna semua peraturan dan SOP yang dilaksanakan dalam tempoh berkenaan akan kekal berkuatkuasa termasuk larangan pergerakan antara negeri.

“Ini bermakna, minta maaf banyak-banyak, saya mohon ampun, demi menjaga keselamatan dan kesihatan kita semua, perjalanan balik kampung merentas sempadan negeri untuk tujuan berhari raya tidak dibenarkan.

“Saya tahu ramai yang sedih tak dapat balik berhari raya di kampung bersama keluarga, bersabarlah. Bila keadaan kembali pulih sedikit masa lagi, saudara-saudari bolehlah balik ke kampung halaman menziarahi ibu bapa dan sanak saudara,” katanya ketika berucap dalam perutusan khas Perdana Menteri hari ini.

Larangan pergerakan antara negeri kekal berkuat kuasa dalam tempoh PKPB sehingga 9 Jun depan. Foto: Bernama

Selain perayaan hari raya Aidilfitri, Pesta Kaamatan dan Hari Gawai turut diraikan dalam tempoh PKPB kali ini.

Sementara itu, keputusan meneruskan PKPB untuk tempoh empat minggu lagi diambil adalah atas nasihat Kementerian Kesihatan dan Majlis Keselamatan Negara.

“Walaupun kita telah mencapai banyak perkembangan positif dalam usaha memerangi wabak COVID 19, usaha kita masih belum berjaya sepenuhnya.

“Langkah-langkah masih perlu diambil untuk memerangi wabak ini. Dari segi perundangan umum juga saya dapati rata-rata rakyat mahukan supaya kerajaan terus mengambil langkah-langkah yang wajar untuk memerangi wabak ini,” katanya lagi.- KLIQ NEWS

Artikel Berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
%d bloggers like this: