Agama IslamAntarabangsa

Islamic Relief Malaysia sasar ibadah korban di 31 negara

Islamic Relief Malaysia meneruskan lagi misi kemanusiaannya untuk membantu golongan rentan dengan melancarkan kempen Rezeki Qurban yang turut berperanan memudahkan serta membuka peluang kepada masyarakat untuk melaksanakan ibadah korban di 31 buah negara merentasi benua termasuk Malaysia.

Ketua Pegawai Eksekutif Islamic Relief Malaysia, Zairulshahfuddin Zainal Abidin berkata, kempen dengan slogan #zahirkankesyukuran itu menyasarkan sebanyak 1,134 penyertaan bahagian korban dengan nilai sasaran kutipan dana sebanyak RM660,000.

Menurut beliau, objektif program bermusim yang turut dijalankan Islamic Relief secara global ini adalah untuk memberi peluang kepada umat Islam yang berkemampuan melaksanakan ibadah korban, serta menjadi serampang dua mata dalam membantu golongan rentan menerusi agihan sumbangan daging korban.

“Islamic Relief telah menjalankan program ibadah korban selama lebih 30 tahun. Berbekalkan pengalaman lebih tiga dekad ini, Islamic Relief sentiasa menjanjikan tawaran perkhidmatan yang terbaik serta ketelusan dalam menyampaikan amanah yang digalas.

“Inisiatif kempen Rezeki Qurban yang dijalankan Islamic Relief Malaysia diharapkan dapat menjadi jawapan kepada doa-doa penerima manfaat yang sering mengalami masalah kekurangan bekalan makanan, juga kesukaran untuk mendapatkan akses makanan berprotein hingga menjejaskan kesihatan mereka.

“Disebabkan itu, setiap tahun mereka akan menanti-nanti ketibaan perayaan Aidiladha dan berharap adanya kakitangan Islamic Relief hadir mengetuk pintu untuk menyumbangkan daging segar buat mereka,” katanya.

Zairulshahfuddin menambah, situasi realiti berkenaan banyak berlaku di negara seperti Yaman, Syria, Somalia, Ethiopia, Palestin dan negara-negara lain yang sedang dilanda konflik kemanusiaan berpanjangan.

“Ada di antara penerima manfaat daging korban yang kita edarkan di luar negara hanya berpeluang menikmati juadah daging sekali dalam setahun, itu pun sekiranya mereka terpilih sebagai salah seorang penerima manfaat.

“Selain itu, ada juga yang meluahkan bahawa mereka baharu pertama kali merasai nikmat makan daging apabila menerima sumbangan daging korban daripada Islamic Relief,” jelas beliau.

Pemberian daging korban oleh Islamic Relief kepada penerima di Lubnan.

Katanya, dalam usaha memastikan penerima yang benar-benar layak mendapat perhatian sewajarnya, proses penilaian dan pemilihan penerima manfaat daging korban yang dilakukan Islamic Relief adalah berpandukan 19 kriteria.

Aantaranya adalah isi rumah yang diketuai oleh ibu tunggal, orang tua dan OKU, ketua keluarga yang bergantung harap dengan pendapatan gaji harian, isi rumah yang hidup di bawah paras kemiskinan, penduduk yang terjejas dengan bencana seperti banjir, Covid-19, dan ancaman musim sejuk, wanita mengandung dan menyusu, warga emas, anak yatim, komuniti atau etnik yang terpinggir dan pelarian dalam negara (IDP).

“Asas pemilihan negara-negara bagi pelaksanaan korban yang ditawarkan Islamic Relief antaranya meliputi aspek ekonomi sesebuah negara, di mana penduduknya hidup di bawah paras kemiskinan, negara yang berdepan krisis dan konflik kemanusiaan berpanjangan serta penduduk di negara yang berdepan masalah kekurangan zat makanan atau malnutrisi,” katanya.

Jelas Zairulshahfuddin, setiap keluarga terpilih akan menerima kira-kira antara dua kilogram hingga empat kilogram daging korban yang dijangka boleh bertahan bagi tempoh satu minggu.

“Bagi proses pemilihan haiwan ternakan untuk disembelih, Islamic Relief amat menitikberatkan kriteria haiwan sembelihan agar menepati syariat Islam yang ditetapkan seperti melebihi umur minimum bagi haiwan sembelihan serta bebas daripada sebarang kecacatan.

“Jenis haiwan sembelihan korban pula, adalah berbeza mengikut negara terlibat antaranya lembu, kerbau, kambing dan biri-biri,” katanya.

Orang ramai yang ingin melaksanakan ibadah korban bersama Islamic Relief Malaysia boleh terus ke laman sesawang www.islamic-relief.org.my untuk membuat pendaftaran. Harga bagi setiap penyertaan bahagian korban berbeza mengikut negara dan bermula dari RM350 sehingga RM1,800.

Artikel Berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
%d bloggers like this: